Commissaris van de Koning Ina Adema bezoekt de Grote Kerk in Sprang-Capelle

Overhandiging boek.JPGdonderdag 08 juli 2021 17:00

De monumentale kerk in Sprang Capelle is al eeuwenlang het kloppende hart van het dorp. Met de bijzondere vijftiende-eeuwse muurschilderingen en het prachtige, monumentale Houben orgel is de kerk zeer de moeite van het bezoeken waard.

Toen de vraag voor een kennismakingsmiddag met de Commissaris kwam hoefde Henk van Zelst, burgerlid voor de provinciale ChristenUnie-SGP fractie, dan ook geen moment na te denken over een geschikte locatie. ‘Ik ben hier tegenover de kerk opgegroeid. Na ons trouwen zijn mijn vrouw en ik hier gaan wonen, en dat doen we nog steeds met veel plezier. Wij kerken hier en ik ben ook koster in dit bijzondere gebouw. Het leek me een prachtige locatie om mevrouw Adema en mevrouw Ten Kate, onze griffier, te ontvangen.’

Religieus erfgoed
Dit was echter niet de enige reden om de Commissaris in de Grote Kerk te ontvangen. ‘Als fractie vinden wij het behoud van het religieus erfgoed van  Brabant erg belangrijk. Het is tegelijkertijd ook erg kostbaar. Binnenkort moeten de pijpen van het orgel worden gerestaureerd, hier hangt een fors prijskaartje aan. Dit is nog maar een van de vele voorbeelden van de grote uitgaven die een dergelijk gebouw met zich meebrengt’, aldus van Zelst.

Lokale initiatieven
De provincie heeft wat de ChristenUnie-SGP betreft een belangrijke taak als het gaat om het behoud van religieus erfgoed. Van Zelst: ‘We weten dat mensen overal in Brabant het belangrijk vinden dat de kerk behouden blijft. Dit is vaak niet eens meer vanwege religieuze overwegingen, maar omdat het gebouw al eeuwenlang een belangrijke centrale  functie in het dorp heeft. Zij zijn bereid om financieel bij te dragen aan het behoud van de kerk.’ Dit is vaak echter niet voldoende om het noodzakelijke onderhoud te bekostigen. Een kerk raakt vervolgens in verval en dan is het onmogelijk om het te behouden voor het nageslacht. De ChristenUnie-SGP vindt het daarom ontzettend belangrijk om ook op provinciaal niveau het gesprek aan te gaan over het behoud van het religieus erfgoed. Hierbij is het steunen van lokale initiatieven voor het behoud van het eigen religieus erfgoed van wezenlijk belang.

Orgelconcert en rondleiding
Op het programma stonden, naast de kennismaking met de fractie, ook een orgelconcert en rondleiding. Mevrouw Adema was duidelijk onder de indruk van de prachtige kerk en het orgelspel. Joop de Zwart, de vaste organist van de Hervormde Gemeente, liet met passie de rijke klanken van het orgel door het gebouw vloeien. Jacob Uijl, voor velen bekend als meester Uijl, vertelde met veel verve over de lange geschiedenis van de kerk. De fractie kijkt dan ook terug op een bijzondere middag. ‘Het was een eer om de Commissaris te mogen ontvangen en met haar een stukje van onze rijke Brabantse geschiedenis te delen. En natuurlijk om haar te laten kennismaken met onze steunfractie die, altijd op de achtergrond, de sterke basis vormt van onze besluiten in Provinciale Staten,’  zo sluit van Zelst af.