BravoFlex: de toekomst van het openbaar vervoer in Brabant?

Bravoflex.jpgdinsdag 02 juni 2020 20:49

Al geruime tijd wordt er door de provincie Brabant een proef gedraaid met BravoFlex in het openbaar busvervoer binnen de provincie. De meningen zijn verdeeld over het nieuwe vervoersmiddel.

BravoFlex
Wat BravoFlex in de praktijk inhoudt? Busmaatschappij Hermes zegt er het volgende over: Bravoflex is een vervoerservice die je comfortabel, vlot en duurzaam van halte naar halte brengt, zonder vaste route. Jij bepaalt van welke naar welke halte je reist. Er is dus geen dienstregeling. Bravoflex rijdt kriskras door het gebied met kleine busjes en auto's.

Duur
Nu, zo’n 18 maanden na de start van de proef met deze nieuwe manier van efficiënt vervoeren zijn de meningen verdeeld. Zijn de geluiden uit bijvoorbeeld Helmond en Moerdijk positief te noemen, de geluiden vanuit Eindhoven zijn totaal anders. Over één ding is iedereen het eens: BravoFlex is te duur. Betaal je voor een rit met een gewone stad- of streekbus € 0,17 per km, bij BravoFlex kost diezelfde kilometer € 0,42. In werkelijkheid kost een ritje met de BravoFlex een veelvoud van dit bedrag, dit wordt echter betaald uit een subsidiepot van de provincie. Daarnaast kunnen studenten er met hun OV chipkaart geen gebruik van maken.

Voordelen
Voor de kleinere steden en de dorpen kan BravoFlex zeker een uitkomst betekenen in de toekomst. Doordat het normale busvervoer te weinig gebruikt werd is het te duur geworden. Dit gaat ten koste van de dienstregeling. Zo zijn er dorpen en steden waar in de avond en in de weekenden geen bus meer rijdt. ChristenUnie-SGP snapt dit, we kunnen het geld maar één keer uitgeven. We zijn echter wel van mening dat we het geld slim moeten inzetten. BravoFlex zou daarbij een oplossing kunnen zijn.

Weerstand
In Eindhoven is de situatie anders. Hier blijkt uit de proef dat slechts een handvol inwoners gebruik maken van BravoFlex en dat daarbij de kosten niet opwegen tegen de baten. Toch lijkt het college van Brabant, met in de lead gedeputeerde Christophe van der Maat, aan te koersen op het breed uitrollen van BravoFlex. Zo ook in Eindhoven, waarbij alle bestaande kleinere lijnen in de stad op termijn moeten verdwijnen voor Bravoflex. Toen bleek dat de provincie ook aan het nadenken is om WMO vervoer onder te brengen bij BravoFlex uit kostenefficiënte beweegredenen was voor veel partijen, onder leider van Henk Jager van ChristenUnie, de maat vol.

Motie gemeenteraad Eindhoven
Dit heeft op donderdag 21 mei geresulteerd in een motie die met grote meerderheid van stemmen is aangenomen in de gemeenteraad. Deze motie dringt aan op het heroverwegen van de uitrol van BravoFlex in Eindhoven, Waalre en Veldhoven.

Schriftelijke vragen
ChristenUnie-SGP heeft zorgen over deze ontwikkeling, maar wil hier wel op een constructieve manier naar kijken en niet bij voorbaat de hele proef met BravoFlex naar de prullenbak verwijzen. Om die reden heeft de Statenfractie ondertussen vragen aan de gedeputeerde gesteld waarin wij o.a. verzoeken ons de tot nu toe verzamelde onderzoeksresultaten te doen toekomen zodat wij zelf een mening kunnen vormen op basis van feiten.
Zoals u van ons gewend bent, zullen wij ook op dit onderwerp kritisch, doch constructief te werk gaan en in contact blijven met het college.

Schriftelijke vragen Bravoflex.pdf83,2 kBapplication/pdfdownload