"Provincie Noord Brabant: Drugsdumpingen altijd melden"

vondsten-drugsafval-meer-dan-verdubbeld1389626165-584x340maandag 21 december 2015 20:52

De provincie Noord Brabant wil dat dumpingen van drugsafval altijd gemeld worden. Dat stelt de provincie in reactie op schriftelijke vragen van de ChristenUnie-SGP naar aanleiding van berichtgeving van Omroep Brabant dat niet alle dumpingen gemeld worden. Doordat gemeenten denken dat melden geen zin heeft loopt het aantal meldingen van dumpingen terug. Dit geeft een verkeerd beeld van de grote overlast die het veroorzaakt. ChristenUnie-SGP maakt zich hier ernstig zorgen over.

Provincie Noord-Brabant geeft in haar antwoorden aan dat er een protocol wordt uitgeven waarin stapsgewijs beschreven staat wie wat doet bij een drugsdumping. De intentie is dat dumpingen altijd gemeld worden zodat ze op een veilige en uniforme wijze opgeruimd gaat worden. Daarnaast treedt begin 2016 de subsidieregeling “opruimen drugsdumpingen” in werking waarmee gedupeerden deels schadeloos gesteld kunnen worden. De verwachting is dat hierdoor meer meldingen binnen gaan komen.

“Het gebruik van drugs maakt vele levens kapot en ontwricht onze maatschappij. De productie van drugs zorgt voor criminaliteit en de dumpingen voor milieuschade. Daarom moet er hard opgetreden worden en radicaal gestopt worden met drugs” stelt Hermen Vreugdenhil, fractievoorzitter van ChristenUnie-SGP in Noord-Brabant. “Wij vinden het daarom positief dat de provincie duidelijk het signaal geeft dat dumpingen altijd gemeld moeten worden. Zo krijgen we een beter beeld van de omvang van de problemen en kunnen we gedupeerden helpen.”

Archief > 2015 > december