ChristenUnie ongerust over overdracht jeugdzorg

Gezinnetjedinsdag 02 december 2014 16:39

ChristenUnie – SGP heeft in Noord-Brabant het initiatief genomen om schriftelijke vragen te stellen om een mogelijke stijging van de wachtlijsten in jeugdzorg te voorkomen.

Door de overgang van jeugdzorg van provincie naar gemeenten dreigen wachtlijsten te ontstaan bij gemeenten. Kinderen die vanaf 29 oktober tot het einde van het jaar worden aangemeld bij Bureau Jeugdzorg vallen nog onder de oude wet, maar kunnen niet altijd meer in behandeling worden genomen. Zij krijgen een voorlopige indicatie en vallen per 1 januari onder de gemeente die de zorg moeten verlenen. Dit kan zorgen voor een sterke toename van wachtlijsten en werkdruk bij gemeenten als de overgang niet zorgvuldig gebeurd. In verschillende provincies is dit probleem aan de orde gesteld en ChristenUnie-SGP is ongerust dat het probleem ook in Noord-Brabant zal voorkomen.

“We kunnen het ons niet veroorloven om deze kwetsbare groep te lang te laten wachten op de zorg die zij nodig hebben.” stelt Hermen Vreugdenhil, lijsttrekker ChristenUnie-SGP. “Bovendien moeten gemeenten met een schone lei kunnen beginnen. Daar horen geen wachtlijsten bij.” De overgang van de Jeugdzorg van de Provincie naar de gemeenten is een ingrijpende operatie, maar het uitgangspunt is wel positief volgens Vreugdenhil. “De gemeente heeft een jongere al vroeg in beeld. Via het consultatiebureau, de huisarts of het schoolmaatschappelijk werk. En hoe eerder je wat kunt doen, hoe beter het is voor het kind. Absolute voorwaarde is wel dat de Provincie die Jeugdzorg goed overdraagt. Dus zonder wachtlijsten. Anders begint een gemeente met een achterstand, zowel organisatorisch als financieel.”

Omdat de overdacht al per 1 januari 2015 wordt uitgevoerd heeft Vreugdenhil fracties in de provinciale staten benaderd met het verzoek de vragen in te dienen. De partijen PvdA, Groenlinks en D66 zullen daarom mede namens ChristenUnie-SGP schriftelijke vragen in dienen over dit onderwerp.

Archief > 2014 > december