Buurtbus word weer lijnbus in Werkendam

buurtbusvrijdag 16 september 2011 20:33

Drukke buurtbus lijnen worden weer lijndiensten. Goed voor openbaar vervoer maar die ChristenUnie roept op om zuinig te zijn op de vrijwilligers

Jarenlang verzorgde buurtbussen de verbindingen tussen Werkendam en de steden Dordrecht en Gorinchem.  Nu worden het weer lijndiensten. Op 16 september bericht het Brabants Dagblad dat 2 buurtbuslijnen worden vervangen door reguliere lijndiensten. Het openbaar vervoer, maar zeker ook de vrijwilligers op de buurtbussen hebben  in het programma van de ChristenUnie veel aandacht gehad. Daarom een dubbel gevoel bij de berichtgeving:

Hoe was het:
Jarenlang reden op deze drukke trajecten alleen maar buurtbussen. Omdat in deze bussen maar 8 passagiers mee mogen heeft dat best wel eens problemen gegeven. Te volle bussen, wachten op de volgende bus.  Maar ook wel eens geluiden over te volle bussen. De ChristenUnie is altijd blij geweest dat deze openbaar voorzieningen door vrijwilligers in stand zijn gehouden. De jongerenorganisatie Perspectief heeft ze ooit uitgeroepen tot de "Held van Brabant". Je kan zelfs concluderen dat ze zo succesvol waren dat deze stap naar grote bussen nu noodzakelijk is geworden.

Hou aandacht voor de vrijwilligers
We vinden het jammer om te horen dat de buurtbus chauffeurs het gevoel hebben aan de kant te zijn gezet. Zij verdienen een zorgvuldige communicatie. Vrijwilligers blijven een belangrijke rol spelen in  het openbaar vervoer in dit deel van Brabant.

We hopen dat de Chauffeurs op een andere route toch weer hun werk op kunnen pakken.

Archief > 2011 > september