ChristenUnie-SGP: Meer stewards Bus noodzakelijk

Bezoek Veoliawoensdag 23 februari 2011 11:06

Inc. update vrijdag 25 februari. ChristenUnie-SGP wil meer stewards in het openbaar vervoer in Brabant om de veiligheid van chauffeurs en reizigers te waarborgen. Dat maakte de partij bekend na een werkbezoek aan vervoersmaatschappij Veolia. Een van de zorgpunten die de buschauffeurs naar voren brachten tijdens dit werkbezoek is het lage aantal stewards in Brabant. Chauffeurs maken zich dan ook zorgen over de veiligheid in de bus en bij de haltes. “Nu worden stewards vooral tijdens stapavonden ingezet, met als gevolg dat ze bij reguliere, doordeweekse, diensten nauwelijks ingezet kunnen worden. Dat moet anders, meer stewards zijn daarom noodzakelijk” aldus Hermen Vreugdenhil, Statenlid en lijsttrekker namens de ChristenUnie-SGP.

Vreugdenhil in gesprek tijdens werkbezoek.

Het gaat niet alleen om veiligheid, maar ook om kaart controles en een stuk ondersteuning voor als er iemand onwel wordt. De buschauffeurs roepen de provincie dan ook op om geld vrij te maken voor extra stewards in het openbaar vervoer. ChristenUnie-SGP steunt deze oproep; “Goed en veilig openbaar vervoer is belangrijk voor de inwoners van Brabant. Veiligheid voor reiziger en chauffeur moeten centraal staan. Veiligheid mag geld kosten. Ook is het belangrijk dat er goed gecontroleerd wordt dat reizigers een geldig plaatsbewijs hebben, dat zal uiteindelijk ook de inkomsten weer ten goede komen. “ aldus Hermen Vreugdenhil. De partij zal stewards en veiligheid dan ook nadrukkelijk op de agenda van de provinciale staten zetten de komende periode.

Veolia bracht ook een aantal kritische opmerkingen naar voren richting gemeenten en de provincie. “Op het gebied van infrastructuur moet er meer rekening gehouden worden met de busroutes”. Als voorbeeld noemt Veolia het sterk groeiende aantal verkeersdrempels, wat lastig is voor de busverbindingen. Daarnaast wil de maatschappij meer in gesprek met statenleden en ambtenaren van de provincie. Hermen Vreugdenhil toonde zich graag bereid om op dit aanbod in te gaan en zal het aan zijn collega statenleden voorleggen.

Update vrijdag: Gelijktijdig met onze oproep was de provincie bezig met verbeteringen. Als ChristenUnie-SGP zijn wij daar blij mee.  Dertig toezichthou­ders gaan nog voor deze zomer in stads- en streekbussen die in Noord-Bra­bant rijden berichte het Brabants Dagblad vrijdag.

Archief > 2011 > februari