Enquete naar privatisering in belang van de regio’s

_MG_9246 foto E Schuurman - staandmaandag 24 januari 2011 16:09

De fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Eerste Kamer, Egbert Schuurman, gaat zijn collega’s voorstellen een parlementaire enquête te houden naar twintig jaar privatiseringen door de overheid. Een goed initiatief dat past bij een kamer die ook oog heeft voor de gevolgen van beleid in de regio’s.

In de afgelopen periode is de provincie op een aantal terreinen geconfronteerd met de schadelijke gevolgen van privatiseren. Denk aan het busvervoer, dat is er niet beter op geworden. Denk aan de energiebedrijven die nu in buitenlandse handen zijn gevallen. Of de problemen op het spoor door een verzelfstandiging en opknippen van pro-rail en NS. Wat volgt nog? Brabant Water en de kerncentrale Borssele?

Het lijkt me erg goed als er eens de tijd wordt genomen om de gevolgen van dit beleid een rustig te onderzoeken. Niet om  koppen te snellen maar wel om er van te leren en te bouwen aan een sterke samenleving waarin de overheid verantwoordelijkheid neemt. De discussie over de verkoop van Essent heeft mij wel duidelijk gemaakt dat de wens naar dit onderzoek onder de burgers erg groot is. Zij ervaren telkens weer de gevolgen van die (doorgeslagen) privatisering. De Senaat laat zo zien dat ze gekozen door de Staten oog hebben voor de gevolgen in de regio’s.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2011 > januari