GS neemt voorstel dorpsontwikkelingsplannen over

dorpshuis genderendonderdag 10 juni 2010 21:32

Het provinciebestuur (GS) van Brabant gaat alsnog 27 miljoen euro uittrekken voor de uitvoering van nog eens 40 dorpsontwikkelingsplannen. Dat blijkt uit de voorjaarsnota die GS deze week naar de Staten heeft gestuurd. “Wij zijn tevreden dat ons voorstel door het college wordt omarmd. Het nu rigoureus afkappen van in gang gezette projecten zou verschillende kernen ver terugwerpen. Dit zou een averechts effect opleveren voor het behoud van de leefbaarheid in de kernen”, aldus Hermen Vreugdenhil.

De provincie besteedde tot nu toe 30 miljoen euro in 32 plannen die de leefbaarheid in de dorpen moeten verbeteren, maar had geen geld meer voor de overige, massaal ingediende plannen.

Op initiatief van de ChristenUnie-SGP fractie en D66 werd het college met succesonder grote druk gezet om toch over de brug te komen. Daardoor zullen allerlei projecten in dorpen als Liempde, Hank, Meeuwen, Genderen,  Biest-Houtakker, Gemonde, Boskant, Oostelbeers, Nijnsel, Westerhoven, Nieuw-Vossemeer en Kruisland toch kunnen worden uitgevoerd.

De bijdrage van de provincie, die nu nog maximaal 750.000 euro in plaats van één miljoen per plan bedraagt, maakt aanzienlijk meer geld hiervoor los.

De betrokken plattelandgemeenten moeten nog wel tot eind dit jaar op de provinciebijdrage wachten. Dan stellen de Staten de begroting voor 2011 vast waarin de uitgave van 27 miljoen volledig is gedekt.

Archief > 2010 > juni