ChristenUnie gaat zich inzetten voor streekproducten.

campagne tk2010 015maandag 07 juni 2010 12:48

De ChristenUnie gaat zich de komende jaren inzetten voor het streekproduct Altena-Biesbosch. “Wij roepen iedereen op om vooral producten uit de regio te kopen. Hiermee steunen we onze boeren, verkorten we de transportafstanden en geven een belangrijke impuls aan de toeristisch-recratieve ontwikkeling van de regio”, aldus Hermen Vreugdenhil.

ChristenUnie kandidaat Martine Vonk legde met ChristenUnie-SGP Statenlid Hermen Vreugdenhil en de lokale ChristenUnie fracties afgelopen vrijdag een werkbezoek af met de kano. Fort Altena en Fruittelers Teus en Fransien van Helden werden bezocht. Tijdens een lunch met streekproducten werd er gesproken over streekproducten, landbouw en recreatie.

Martine Vonk (nr 8. ChristenUnie kandidatenlijst) en Hermen Vreugdenhil (nr 40) luisteren naar de uitleg van Teus v. Helden die een toelichting geeft bij de streekproducten.

“Kaas en melk uit Genderen, fruit uit Almkerk, brood uit Wijk en Aalburg en appelsap uit Werkendam. Heerlijke producten die nog niet door veel mensen ontdekt zijn. Een schat waar we bijzonder zuinig op mogen zijn in de regio”, aldus Teus van Helden.

Ook kaartte van Helden de enorme regeldruk die agrariërs ondervinden aan. “Ik bestrijd zoveel mogelijk biologisch. Maar als ik een keer toch een nieuw middel moet gebruiken word ik verplicht om twee weken met handschoenen in de boomgaard te werken”, aldus van Helden. Martine Vonk zegde toe dat zij zich als kamerlid ervoor wil inzetten dat veel onnodige regels worden afgeschaft. “Het pleidooi van de streekagrariërs om de intensieve regelgeving vanuit de overheid te verminderen om zo de agrariërs meer tijd te gunnen om echt met het product bezig te zijn is terecht. Voor het MKB wordt er al veel gedaan om de regeldruk te verminderen, datzelfde moet ook voor de boeren gebeuren”, aldus Martine Vonk.

Tijdens het werkbezoek is afgesproken dat de ChristenUnie zich op alle lagen (landelijk, provinciaal en lokaal) gaat inzetten voor streekproducten en Altena-Biesbosch in het bijzonder. “Wat veel mensen niet weten is dat streekproducten vaak de meest duurzame producten zijn vanwege de geringe reisafstanden die ze afleggen. Daarnaast kunnen de producten als geen ander de unieke smaak van de regio laten proeven aan bezoekers waardoor het ook veel kansen biedt op het gebied van toerisme”, aldus Martine Vonk.

Even een andere koers voor de foto's, maar verder een stabiele tocht.  Op de terugweg mochten ook de kinderen van Hermen Vreugdenhil mee, in de kano met Martine Vonk.  In de andere kano's de delegaties van Aalburg en Werkendam. Verder waren er nog verschillende deelnemers die niet mee voeren, maar wel de lunch meegebruikt hebben.

Archief > 2010 > juni