Gastlog Ernst Cramer: Campagne in Brabant dag 2

dinsdag 01 juni 2010 10:19

Landbouw Ontwikkelingsgebied. Ofwel een LOG. Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders. Vandaag een discussie tijdens mijn tweede campagnedag in Brabant met beide partijen. ’s Morgens in De Mierden over het LOG Hulsel Bladel. En ’s middags in Aarle-Rixtel. Een dag van uitersten.

Na opgehaald te zijn door Wijnand van der Hoeven die vandaag mijn chauffeur is komen we aan in De Mierden in het prachtige zonovergoten Brabantse landschap. Vanuit het keukenraam bij een van de families die in het LOG Hulsel Bladel kijken we een prachtig landschap in met nog een van de weinige zandpaden vlak langs het huis. En dan ontspint de discussie zich. De mensen in het gebied zijn niet tegen de agrarische activiteiten, integendeel. Vaak komt men zelf uit een boerenfamilie en is in het gebied blijven wonen. We hebben gesproken met de eigenaars van een paardendekenwasserij en die hebben zelf paarden en zijn dus een agrarische onderneming. Maar als je dan ineens ingeklemd dreigt te raken tussen een stal met 60.000 kippen en de mogelijkheid voor een megastal vol varkens, ja, dan krab je je nog wel eens een keer extra achter de oren.

In pakweg 1,5 uur tijd krijg ik een hele waslijst opgesomd van merkwaardige besluiten, vreemde contouren in het LOG, te late communicatie of zelfs helemaal geen communicatie, en een perspectief van nog eens een paar honderdduizend dieren in een gebied waar al honderdduizenden dieren zitten. Ik snap dat dit een grote weerstand oproept. Ook hier is men dankbaar dat ons Statenlid Hermen Vreugdenhil dit heeft aangekaart in de provincie als voorbeeld hoe beleid verkeerd uitpakt. En na een rondrit door het gebied heb ik alleen nog maar vragen over: hoe kan dit toch zo doorgegroeid zijn? Welke agenda zit hier achter?

Ik krijg een fotoboek mee met foto’s van het gebied. Mens, natuur en landschap. Een schitterende documentaire in zwart-wit. Ze wisten vast niet dat ik als kleurenblinde zo kan genieten van juist zwart-wit foto’s…

En dan ’s middags een gesprek met 3 ondernemers en de wethouder van Laarbeek over de bedreigingen voor de ondernemers. Ondernemers die al jaren met een traject van verplaatsen bezig zijn in het kader van de Reconstructie. En die nu ineens hun plannen helemaal in rook zien opgaan door de besluitvorming van de Staten. Uitgebreid staan we stil bij de reden van hun verplaatsingen. En in tegenstelling tot de vestiging van veel nieuwe megastallen in Hulsel Bladel is hier bij deze ondernemers juist sprake van geest van de reconstructie: bedrijven die weggaan bij woonkernen of natuurgebieden. Bedrijven die dolgraag een duurzaamheidslag willen maken, maar nu die plannen zien vervliegen. Een ondernemer heeft alles, conform de geplaatste handtekeningen, ontmanteld, het bedrijf uitgeruimd in de verwachting dat er een nieuwe plek is om een zeer duurzame en diervriendelijke stal te kunnen bouwen. En nu is er even helemaal niets en moet er in een heel andere sector werk worden gezocht.

Beide bezoeken tonen aan hoe belangrijk het is dat de stap die nu door de Staten is gezet een vervolg krijgt. Eerst zal er het vertrouwen moeten groeien dat GS de juiste besluiten gaat nemen om onrust bij de burgers weg te nemen, en dan zal met volle kracht gewerkt moeten worden aan al die bedrijven die in de geest van de reconstructie verplaatst moeten worden. En snel en goed. het liefst op vrijkomende locaties. En met voorrang bedrijven die dat ook doen om een duurzaamheidslag te maken of die de “afwaartse” beweging maken. Kortom er is nog heel veel werk te verzetten. De ChristenUnie blijft hier volop mee aan de slag. In de Staten, maar ook landelijk.

Want belangrijk is dat wij in ons verkiezingsprogramma Vooruitzien juist ook verwijzen naar de resultaten en richting die Brabant is ingeslagen op het gebied van de megastallen discussie.

Ernst Cramer

Archief > 2010 > juni