Het busvervoer in Brabant lijkt wel een bakelieten telefoon

bakelieten telefoondonderdag 01 april 2010 12:17

Soms moet je prikkelen. Dat zal onze Commissaris wel hebben gedacht toen hij het huidige busvervoer vergeleek met een zwarte bakelieten telefoon. “U hebt de keus als het maar een zwarte is”. Zijn analyse sluit heel mooi aan bij één van de speerpunten van onze fractie: het beter aansluiten van het busvervoer op de behoefte van de Brabanders. Een betere bondgenoot kunnen we ons niet wensen.

In de kennismakingsronde van de nieuwe Commissaris van de Donk met Brabant worden ‘thema tafels’ georganiseerd. Vanuit verschillende thema’s wordt een breed veld uitgenodigd om eens te reflecteren op de huidige en toekomstige rol van de provincie op belangrijke vraagstukken. Dit zijn enorm inspirerende bijeenkomsten waar de Staten nadrukkelijk bij worden betrokken. Dit tekent direct de werkwijze van de Commissaris die zich profileert als een deskundig voorzitter van Provinciale Staten.

Dat de pijnpunten daarbij niet worden geschuwd bleek wel uit de mobiliteitstafel. Treffend werd er op gewezen dat de overheid het totale vervoerssysteem, inclusief het openbaar vervoer, moet inrichten ten dienste van nieuwe mobiliteitstijlen. Daarin past niet een bus die om zes uur stopt. Die je brengt vanaf een plek waar je niet bent naar een locatie waar je niet wilt zijn. Daarbij past geen tariefsysteem waarbij voor één reis drie kaartjes nodig zijn.

De invoering van de chipkaart zou een mooi moment zijn om die omslag te maken. Een momentum dat aangegrepen moet worden. Een chipkaart, die er dank zij volhardendheid van toenmalig staatsecretaris Huizinga er gekomen is, biedt die kansen. Kansen die je als provinciale overheid niet moet laten lopen. De huidige gedachte van het college om de chipkaart heel defensief in te voeren zou niet de mijne zijn. Nu is het moment gekomen om de bakelieten telefoon naar het museum te dragen en te komen tot een OV systeem waar de overheid in durft te investeren. Toekomstgericht, flexibel en voor iedereen toegankelijk. Voor zo’n systeem wil de reiziger best betalen. Kijk maar naar de mobiele telefonie.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2010 > april