ChristenUnie-SGP wil duidelijkheid over toekenning subsidies dorpsplannen

idopvrijdag 05 maart 2010 10:08

Gemeenten worden bij de uitvoering van de dorpsontwikkelingsplannen (IDOP’s) geconfronteerd met ‘nieuwe’ criteria die door de provincie worden gebruikt subsidies toe te kennen. “Wij vragen ons af of die criteria gelijk worden toegepast. Het heeft er de schijn van de gaandeweg de spelregels worden veranderd waardoor gemeenten teleurgesteld zijn in de provincie”, aldus Hermen Vreugdenhil. De ChristenUnie-SGP fractie heeft hierover schriftelijke vragen aan het college gesteld. Zij wil van het college weten of de gemeenten op de hoogte zijn van de criteria en vraagt inzicht in de reden van afwijzing van aanvragen tot u toe.

In veel Brabantse dorpen worden op initiatief van de provincie integrale dorpsontwikkelings plannen opgesteld om de leefbaarheid te bevorderen. Nu de uitvoering van de plannen in zicht komt krijgt de ChristenUnie-SGP fractie van verschillende gemeenten het signaal dat de manier waarop provinciale bijdrage aan de uitvoering van de plannen op zijn zachts gezegd onduidelijk is. Na een lange periode van planontwikkeling vindt nu de toekenning plaats van provinciale middelen voor de uitvoering van verscheidene IDOP’s. “Natuurlijk moeten er, gezien de door de Staten beschikbaar gestelde middelen, keuzes worden gemaakt bij de ingediende verzoeken. Dat snappen wij. Wij zijn echter wel bezorgd over de wijze waarop die keuzes worden gemaakt. Eén van de keuzecriteria die het college naar de gemeenten communiceert is ‘het tekortschieten bij het maken van een nieuw bestemmingsplan buitengebied’. Tot nu toe blijft bij ons het beeld hangen dat op een willekeurige wijze dit ‘criterium’ door het provinciebestuur bij de toekenningen wordt toegepast”, aldus Vreugdenhil.

Klik hier voor de schriftelijke vragen.

Archief > 2010 > maart