Een onbegrijpelijk werkbezoek

kloosterhotelwoensdag 20 januari 2010 17:26

Sommige werkbezoeken zijn nuttig. Sommige noodzakelijk. Sommige weer ontzettend leuk. En voor mij is er nu een nieuwe rubriek bijgekomen, sommige werkbezoeken zijn onbegrijpelijk. Terwijl de Staten middenin een zeer transparant debat zitten over de toekomst van de reconstructie probeert een provinciale delegatie zich af te zonderen en buiten de politieke arena om de zaak te bekokstoven. Ik denk dat ik te duaal ben opgevoed, hier doe ik niet aan mee.

In de kerstvakantie kregen wij in allerijl de uitnodiging om met het college en een aantal ‘reconstructiepartners’ op werkbezoek te gaan naar België. Planning: vlak voor de Statendiscussie. En ja, de coalitiepartijen mogen mee, van de oppositie staat het college in al zijn goedwillendheid twee leden toe. “Maakt u zelf maar uit wie mee mag”. Met dank aan collega Mieke Geeraedts van de VVD wordt er nu toch een stevige streep gezet door deze handelwijze. Wij hebben niet voor niets als Staten een zorgvuldig en transparant traject uitgezet met hoorzittingen, expertmeetings, debatavonden in de regio en een internetdiscussie. Daarnaast spreken we met al die nieuwjaarsrecepties de hoofdrolspelers bijna dagelijks. Het programma is overduidelijk, er moet in België weer een nieuw akkoord gesloten worden. Voor ingewijden een Cork 2. Maar van Cork 1 hebben we allemaal één ding goed geleerd. Juist het gebrek aan transparantie in de besluitvorming levert problemen in de uitvoering op. Willen we weer dezelfde fout maken?

Het college probeert nu de zaak nog te redden door dan toch maar alle fracties deel te laten nemen. Het blijft echter bij een kleine delegatie. En wel één die de minderheid in de Staten vertegenwoordigd. Dat zou het college toch aan het denken moeten zetten.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2010 > januari