Koppentax

woensdag 18 november 2009 12:33

Met de bekendmaking van de kilometerpijs voor het rekeningrijden schrok iedereen weer even wakker. De provincie verliest haar belastinggebied, de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Voor Brabant toch al gauw een post van 212 miljoen. Dankzij de doortastendheid van de ChristenUnie kamerfractie ligt er een mooi vraagstuk op ons provinciale bordje. Koppentax of weet u iets beters?

Onder het mom van ‘let sleeping dogs lie’ is het vanuit de provincie ijzig stil geweest. Wellicht altijd in de hoop dat het rekeningrijden zou overwaaien werd er niet over deze hervorming van de belastingen nagedacht. Totdat er een voldongen feit lag en de termijn om een nieuw stelsel uit te werken wel heel erg kort dag werd. Wij hebben vorig jaar al het voorstel voor een eigen nieuw belastinggebied omarmd. Als je belasting heft voor een taak, komt daar democratische controle op, en letten burgers op die taak. Daarom zou het juist goed zijn om een provinciale belasting te heffen. Het college wachtte de discussie in Den Haag liever af.

Toch waren de opcenten op de motorrijtuigenbelasting altijd een vreemd belastinggebied. De relatie tussen de heffing (auto) en besteding door de provincie, pakweg een nieuw zwemstadion of een museum was toch altijd lastig uit te leggen. Weinig mensen waren zich ervan bewust aan wie en hoeveel belasting ze betaalden. En door het grote aantal leasebedrijven in Brabant leverde het onze provincie eigenlijk buitensporig veel op. Een ING CAR lease rijder in Friesland betaalde bijvoorbeeld belasting in Brabant.

Dat het wetsvoorstel voor de kilometerheffing al naar de Kamer is gestuurd, zonder een uitgewerkt plan voor de provinciale opcenten, pleit niet voor de daadkracht van het IPO.

Dan maar even de mogelijke varianten op een rij. Het Rijk zou er ook voor kunnen kiezen uit de algemene middelen de bijdrage aan de provincies te verhogen, dan heb je geen aparte belasting nodig. Hiermee wordt de provincie juist nog minder zichtbaar en het Rijk denkt op dit moment meer aan korten dan aan bijplussen van de provincies.

Of er wordt gekozen voor een 'huishoudenheffing'  of met een andere naam 'ingezetenenheffing'. De provincies zullen dan binnen een bepaalde bandbreedte zelf de hoogte kunnen bepalen van die heffing, die per huishouden geheven wordt. Vroeger noemde je dat een koppentax. Oude tijden herleven.

Een dergelijke heffing  zou kunnen meeliften op de waterschapbelasting. Met een gezamenlijk belastingkantoor zorgen we er ook nog eens voor dat we de inning effectief regelen.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2009 > november