MBO studenten snel tegemoet komen in de reiskosten.

DSCF2469vrijdag 26 juni 2009 15:19

MBO-scholieren moeten onder hetzelfde goedkope bustarief vallen als een 65 plussers. “Nu de proef met goedkoop OV voor ouderen in november wordt verlengd zal worden moeten wij ook onze verantwoordelijkheid nemen voor de MBO studenten”, aldus ChristenUnie-SGP fractievoorzitter Hermen Vreugdenhil.

Zolang de invoering van OV-jaarkaart voor minderjarige MBO studenten nog niet geregeld is wil de ChristenUnie-SGP Statenfractie dat 16 en 17 jarige MBO studenten in Brabant evenveel betalen voor een busreis als een 65+’er. Dat is 30 cent per rit. Dit voorstel doet de Statenfractie bij de behandeling van de voorjaarsnota.

PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, is erg blij met dit initiatief. “Het niet hebben van een OV-kaart leidt vaak tot een studie van tweede keus, vooral voor jongeren in de landelijke gebieden. De reiskosten voor de opleiding van de eerste keus zijn vaak gewoonweg niet te betalen. De minderjarige MBO-studenten hebben namelijk keihard het OV nodig om naar hun school en stage te kunnen reizen. Dit initiatief is een goede tijdelijke oplossing maar wij blijven vechten voor een gewone OV-kaart voor de MBO scholieren”, aldus Gerben van Helden, voorzitter van PerspectieF Brabant.

De provincie wil de proef met goedkoop Openbaar Vervoer voor ouderen die op 1 november afloopt verlengen. Ook heeft het provinciebestuur al laten doorschemeren dat de proef met goedkoop busvervoer voor alle Brabanders, waar ook de MBO scholieren van kunnen profiteren te duur is om structureel in te voeren.

De ChristenUnie-SGP Statenfractie komt hiertegen in het verweer “Als we als provincie onze MBO studenten een serieuze keuze willen geven in hun beroepsopleiding en dus in hun ontwikkeling mogen we niet langer langs de zijlijn blijven staan maar zullen we moeten investeren in onze jongeren” aldus Vreugdenhil.

Archief > 2009 > juni