Standpunt Mall: "Dit is precies wat de nieuwe Wet ruimtelijke ordening van de provincie vraagt".

mallwoensdag 03 juni 2009 11:01

‘Dit is precies wat de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening van de provincie vraagt. De provincie bepaalt de contouren van het ruimtelijk beleid,’ zegt Hermen Vreugdenhil, Statenlid voor ChristenUnie-SGP in Noord-Brabant. Vreugdenhil vroeg afgelopen vrijdag met succes bij een commissievergadering aan zijn collega’s in de Staten om zich uit te spreken over de wenselijkheid van bebouwing in de buitengebieden ten behoeve van bijvoorbeeld een groot winkelcomplex. Een meerderheid gaf aan daar niets in te zien. Lees verder voor het hele artikel eerder te vinden op BinnenlandsBestuur.nl

Provinciale Staten verstoren referendum megamall

Enkele dagen voordat de inwoners van Tilburg zich in een referendum mogen uitspreken over de komst van een enorme shopping mall, heeft een meerderheid in de Provinciale Staten in Brabant laten weten dat er sowieso geen toestemming komt voor een dergelijk project. De Tilburgse wethouder Joost Möller is woedend op Provinciale Staten. Hij is ontstemd over de timing, net voor het referendum.

Contouren

Signaal

CDA-er Wim van der Doelen zegt dat het CDA zich langere tijd afwachtend heeft opgesteld in de Staten. ‘Wij waren immers nog niet aan zet.' Toch heeft ook het CDA zich uitgesproken, het is tegen bebouwing in het buitengebied en tegen de komst van de megamall. Van der Doelen: ‘Als je weet dat zo’n gemeentelijk referendum komt, kun je als Provinciale Staten twee dingen doen: je laat mensen veel energie en tijd steken en wacht met een reactie tot ze daadwerkelijk met een vergunningsverzoek bij de provincie komen en tot zo’n referendum is gehouden, of je spreekt je van tevoren uit. Het siert de provincie dat zij nu al duidelijkheid heeft verschaft,’ meent Van der Doelen.

Overbodig referendum

Vreugdenhil is duidelijk over het referendum van komende donderdag. ‘Dat referendum heeft eigenlijk effectief geen zin meer. Je weet toch zeker dat de provincie geen toestemming geeft. Die mall komt niet in Tilburg, niet in Breda en niet in Eindhoven.’ Vreugdenhil is daar erg tevreden mee. Volgens hem zou zo’n enorm winkelcomplex van dertig hectare afbreuk doen aan de binnensteden. Daarnaast is de mall van Tilburg deels gepland in de Ecologische Hoofd Structuur, een beschermd natuur gebied. ‘Daar moet je wel heel goede kaarten voor hebben, wil je die bebouwen.’

Ongewenste beïnvloeding

Wethouder Joost Möller (VVD) zegt dat het referendum ‘gewoon doorgaat’. ‘Er is geen enkele reden om dat niet te doen. Wij hebben het recht om daar te bouwen.’ Mochten Provinciale Staten toch met een verbod komen, dan zal Tilburg dat besluit aanvechten bij de Raad van State, zegt Möller. Volgens hem zou dat ‘gelegenheidswetgeving’ zijn, enkel gericht tegen de mall. Dat ‘enkele Statenfracties’ zich nu hebben uitgesproken noemt de wethouder ‘niet erg respectvol naar tien procent van de Brabanders die mogen stemmen bij het referendum. Zij worden nu geschoffeerd. Dit is ongewenste beïnvloeding.’

Laakbaar

Burgemeester Ruud Vreeman van Tilburg noemt het laakbaar en onverstandig dat Provinciale Staten van Noord-Brabant juist enkele dagen voor het referendum in zijn stad over de vestiging van een megawinkelcentrum dreigen dat plan te blokkeren.

Bron: BinnenlandsBestuur.nl

Archief > 2009 > juni