Goedkoop, gratis of juist beter OV?

buurtbuswoensdag 16 januari 2008 19:12

De hele discussie over proeven met goedkoop openbaar vervoer in Brabant duurt nu al ruim anderhalf jaar. In augustus 2006 is er al een motie aangenomen om in Brabant proeven te houden met goedkoop openbaar vervoer. En hoewel de besluiteloosheid over hoe de motie uitgevoerd moest worden veel te lang heeft geduurd is het ook een voordeel geweest dat we de tijd kregen de discussie wel in de goede richting te draaien. Bij de discussie over de motie heeft de ChristenUnie-SGP fractie steeds aangegeven dat het ons vooral gaat om de kwaliteit van het OV te verbeteren, dat er meer bussen vaker rijden en dat het openbaar vervoer op het platteland niet moet worden vergeten. Dit is ook altijd onze inzet geweest in de vele discussies. Na, ik overdrijf er niet één, 41 voorstellen van GS over mogelijke proeven ligt er dan eindelijk een voorstel om álle Brabanders te betrekken in een Brabant-brede proef waarbij ouderen en kinderen 30 cent per rit betalen en volwassenen een euro in de spits en 60 cent buiten de spits per rit betalen. Ik vind dat zo vooral voor de langere afstanden, vaak het landelijk gebied, in ieder geval de financiële drempel om de bus te pakken flink wordt verlaagd. De discussie zal in de staten nog wel gevoerd worden of ouderen en kinderen toch niet gratis mee moeten kunnen.

We mogen blij zijn met een mooie balans van anderhalf jaar hard discussiëren. Toch sta ik na dit succes nog niet hard te juichen. Wat heb je immers aan een goedkope bus als die bus helemaal niet rijdt, of als de bussen al gestopt zijn met rijden als jij nog naar huis moet?

We zullen nu hard gaan werken aan de uitvoering van onze motie om de kwaliteit van het OV op het platteland te vergroten. De uitvoering hiervan kan niet langer meer op zich laten wachten. Er wordt immers alweer een jaar lang weinig gedaan aan de kwaliteit. Wij willen de motie dan ook zo snel mogelijk uitgevoerd te zien. Om meer bussen te laten rijden, ook op het platteland. Om de frequentie te verhogen en bussen langer door te laten rijden. Alleen dan kunnen echt álle Brabanders van goedkoop OV profiteren.

Archief > 2008 > januari