Met alleen een Centrum voor Jeugd en Gezin ben je er niet!

donderdag 06 september 2007 21:28

Afgelopen woensdag was ik samen met Esther Luttik aanwezig bij de opening van het eerste Centrum voor Jeugd en Gezin in Eindhoven door André Rouvoet.
Het eerste centrum en als het aan ons ligt zeker niet het laatste in Brabant. In de verkiezingscampagne hebben we van investeren in gezin en jongeren ook een van onze speerpunten gemaakt. Deze Centra zijn een belangrijk en concreet onderdeel van die investeringsagenda zoals wij dat graag zien.

De provincie heeft in de uitwerking van het bestuursakkoord ingezet op het realiseren van Centra voor jeugd en gezin in alle 68 gemeenten. Hiervoor wordt in eerste instantie 20 miljoen euro uitgetrokken. Ik vind dat we als provincie hiermee onze nek uitsteken en onze rol goed oppakken.

Maar met zo’n centrum alleen ben je er niet. Juist de bundeling van preventie en zorg moet in de komende periode van de grond komen. We moeten de bron van de problemen benoemen en bestuurlijke lef tonen om die problemen ook bij de bron aan te pakken. Gebrokenheid in gezinnen, het doelloos rondhangen van jongeren, jeugdcriminaliteit, overmatig drankgebruik, drugsgebruik, om er maar een paar te noemen.

In dat kader kan ik dan ook veel waardering opbrengen voor de liberale Ivo Opstelten, burgemeester in Rotterdam, die gewoon de stap zet om koffieshops in de ruime omtrek van scholen te sluiten en ze geen nieuwe vergunning meer te geven. Hij stelt de bescherming van jongeren voorop. Welke gemeente in Brabant volgt? Of moeten wij hierin als provincie maar een voortrekkersrol pakken?

Hermen Vreugdenhil

Artikel en video opening Centrum voor Jeugd en Gezin