Eerste impressie nieuw Statenlid Vreugdenhil

hermenvdinsdag 27 maart 2007 23:11

Mijn eerste week als statenlid zit erop. Het gevolg van een drukke campagnetijd was wat achterstalligheid op mijn werk bij de Bestuursacademie. Na dit eerst te hebben weggewerkt kreeg ik deze week voor het eerst weer het gevoel volledig ‘bij’ te zijn en weer voor de feiten aan te lopen in plaats van erachter. Dat geeft een opgeruimd gevoel en dat is wel zo prettig. In de afgelopen week hebben we de campagne geëvalueerd. Een tijd waarin door veel actieve ChristenUnie en SGP leden hard is gewerkt en waar menig uurtje aan is opgegaan. Het resultaat mocht ernaar zijn. Dan is het mooi dat al het werk ook mocht worden gezegend met een goed resultaat.
Afgelopen vrijdag heeft de informateur zijn advies uitgebracht waarmee de informatieperiode mocht worden afgerond. Een verrassend advies, en toch eigenlijk ook weer niet. CDA, VVD en PvdA gaan samen onderhandelen over een nieuw collegeakkoord. Het CDA had volgens Paul Rüpp graag het avontuur aangegaan met SP maar durfde dit niet zonder de VVD. De VVD op zijn beurt wilde niet met SP.
Het debat zaterdag naar aanleiding van het advies van de informateur leverde nog wel wat spektakel op. Zo was de PvdA tot gisteravond in de veronderstelling dat zij vandaag met de andere drie partijen nog zouden onderhandelen en kwam het advies van vd Donk voor hun uit de lucht vallen. De SP dacht voor 80% zeker te zijn van het starten van onderhandelingen met CDA en VVD. De informateur had gesprekken gevoerd met combinaties van twee partijen waar de andere partijen tot tijdens de vergadering geen weet van hadden en zich over verbaasden. Toen de PvdA tijdens het debat (ja, de onderhandelingen gingen blijkbaar gewoon door) ook nog eens moest slikken dat er over een breder taakuitvoering van de provincie zoals de hulp aan gemeenten bij de strijd tegen vroegtijdig schoolverlaten niet te praten viel met CDA en VVD en de milieuportefeuille van Annemarie Moons (PvdA) werd geclaimd was het spel op de wagen. Ik ben benieuwd hoe recht de rug van PvdA is en hoe graag zij willen meeregeren.
De komende week zal in het teken staan van de voorbereiding op de statenvergadering van 30 maart. Hier staan zowel het rekenkamerrapport naar de uitvoering van de rampenbestrijding als het onderzoek naar de aanbesteding Openbaar Vervoer op de agenda. Een meer bewogen eerste statenvergadering had ik me van te voren niet kunnen indenken.

Archief > 2007 > maart