Werkbezoek Zuidoost Brabant

bouwplaatsvrijdag 23 februari 2007 22:49

Door een delegatie van de ChristenUnie/SGP in Noordbrabant is vrijdag 23 februari een werkbezoek afgelegd. De afgelopen vier jaar heeft deze fraktie zich in de provincie sterk gemaakt voor meer initiatief en visie voor duurzaam bouwen.
In Tilburg bezochten we een bouwproject waar de eerste 15 allergeen arme koopwoningen worden gerealiseerd met steun van de provincie in de wijk de Blaak.

Allergeenvrij woningen hebben onder andere:

• een ventilatiesysteem die in werking treedt aan de hand van CO2 meting
  • een centraal stofzuigsysteem
  • lage temperatuur verwarming middels vloerverwarming.
  • gladde wanden en geen plinten

In het gemeentehuis van Tilburg werd na het bezoek nog doorgesproken over het duurzaam bouwen en wat daarvoor zou moeten gebeuren.

Drie verbeteringsvoorstellen zijn daar in ieder geval naar voren gekomen:

• Dubo Gedeputeerde die meer aandacht zou hebben voor integrale problematiek van duurzaam bouwen
  • De provincie zou meer als kennismakelaar moeten fungeren.
  • Samenwerking met gemeentes richting hogere overheden.

’s Middags waren we te gast bij Watergraaf Glas van waterschap De Dommel. Na een aantal presentaties over de organisatie van het waterschap zijn we een rondrit gaan maken om langs projecten gegaan waar gewerkt wordt aan de doelstellingen voor waterberging, ecologische hoofdstuctuur.

Bij een bezoek aan een boer die op vrijwillige basis meewerkt aan het herinrichten van het landschap blijkt hoe ingrijpende deze projecten zijn. Op verschillende plaatsen kregen we zicht op de fases die in dat project rond de Esche Stroom genomen worden. Planvorming, aanleg en de situatie na een jaar of vijf. Daardoor onstaan schitterende natuurgebieden met kronkelende rivieren, die beter in staat zijn om de opvang van water te realiseren.

De dag werd afgesloten met een verkiezingsbijeenkomst van de kiesvereniging in Eindhoven.

Archief > 2007 > februari