Spring naar
Spring naar de inhoud
Spring naar het hoofdmenu
ChristenUnie
Noord-Brabant
Programma
Speerpunten
Fractie
Contact
Nieuws
Word lid
Zoeken
Menu
Inloggen
Programma
Speerpunten
Fractie
Contact
Nieuws
Word lid
Zoeken:
Zoeken
Nieuw bericht
Nieuw bericht
Naam
*
Bericht
*
[quote=Schuttevaer, 10 september 2008]Binnenvaart Brabant gaat vervijfvoudigen ‘Als de Tweede Maasvlakte er eenmaal ligt, zal de binnenvaart in Brabant zeker vervijfvoudigen.' Dat voorspelde Michel van Dijk, directeur van de snel groeiende Inland Terminal Veghel (ITV) maandag bij het bezoek van staatssecretaris Tineke Huizinga aan de Zuid-Willemsvaart. Zij kwam het startschot geven voor de vervanging van de laatste drie oude sluizen. Tineke Huizinga (rechts) en gedeputeerde Cora Steffens (links) in gesprek met enkele Brabantse bestuurders en Schuttevaer-directeur Kees de Vries tijdens de vaart op de Zuid-Willemsvaart. (Foto Harry de Bot) Om het verschil nog maar eens goed duidelijk te maken voer het passagiersschip met de genodigden, waaronder Huizinga, de Brabantse gedeputeerde Cora Steffens en Schuttevaer-directeur Kees de Vries, eerst door de moderne Sluis 3 bij Schijndel (110 x 12,50 meter). Drie kwartier later was de uit 1830 daterende Sluis 4 het eindpunt: een uit baksteen opgetrokken komsluis. Daar deed Huizinga waarvoor ze naar Brabant was gekomen: drie antieke kanonnen afschieten als teken dat nu ook de sluizen 4, 5 en 6 van de Zuid-Willemsvaart naar de 21ste eeuw worden overgeheveld. In 2010 zijn ze klaar. Bovendien was er nog een ander heuglijk feit: de recente ondertekening van het tracébesluit voor de omlegging van het kanaal om Den Bosch heen. Na dertig jaar gebakkelei moet er in 2014 een nieuwe vaarweg tussen de Maas en Den Dungen liggen. Anderhalf miljard Of dit alles niet aan de late kant is, nu het verkeer in ‘booming Brabant' intussen behoorlijk is vastgelopen? Huizinga: ‘Het kabinet neemt de verkeerssituatie in deze provincie echt heel serieus. Er kan nog veel meer vracht over water. De uitbouw van de kanalen tot klasse IV vaarwegen heeft absoluut onze prioriteit.' Dat hiervoor ook een verdieping en verbreding van het middendeel van de Zuid-Willemsvaart (en het Wilhelminakanaal) nodig is, deed de CU-bewindsvrouw af met haar charmante glimlach. ‘We kunnen niet alles tegelijk. Vandaag is er toch een mooie mijlpaal bereikt.' Bij Rijkswaterstaat in Den Bosch weten ze intussen beter: het rijk heeft echt geen anderhalf miljard euro in één keer in kas, nodig voor het opwaarderen van de hele ‘Zuid'. Behalve om nieuwe sluizen gaat het ook om verhoging van een aantal bruggen, zoals de pas tien jaar oude brug voor de snelweg A50 bij Veghel. Toch is RWS-projectleider Bert Kappe niet ontevreden. Voor de kostbare omlegging van het kanaal om Den Bosch draagt het rijk 300 miljoen euro bij. De provinciale bijdrage aan dit project, de drie nieuwe sluizen en de verruiming van het kanaal beloopt zestig miljoen euro. Snelle groei Intussen blijkt modal shift in Brabant bepaald geen holle frase. Het gezelschap bestuurders en ambtenaren op de Zoete Lieve Gerritje hoorde met graagte de groeicijfers (16% per jaar) aan van het containervervoer in deze provincie, die inmiddels over negen terminals aan het water beschikt. Die zijn verenigd in samenwerkingsverband Brabacon. Gedeputeerde Cora Steffens voorspelde een verdrievoudiging van de huidige 300.000 teu tot liefst 900.000 teu binnen enkele jaren. ‘Nu al is tien procent van de containeroverslag op de Maasvlakte bestemd voor of afkomstig uit Brabant.' Terminaldirecteur Van Dijk legde tegelijk een vinger op de zere plek: wie moet straks op al die schepen varen? ‘We kampen al jaren met een afnemend aantal kleine schepen. Je vraagt je af wie nog op een Kempenaar zijn brood wil verdienen. Veel Kempenaars en spitsen zijn verouderd, sociaal en economisch rendement ontbreekt, ook omdat menige schipper voor zijn pensioen staat. Dat geldt nog sterker voor het bulkvervoer. Zo lang er tot Veghel nog geen klasse IV kanaal ligt, moeten er nieuwe duwbakken worden gebouwd om de terugloop van schepen op te vangen.' Koppelverband Van Dijk doelde hierbij op een koppelverband, dat met een tijdelijke vergunning van Rijkswaterstaat op de Zuid-Willemsvaart vaart. Het gaat om een Belgisch-Nederlandse pilot van NV Waterwegen, Zeekanaal en Incodelta. Met een lengte van 110 meter kan dezelfde bemanning nu een dubbel aantal containers (52 teu) meenemen, tot 1000 ton op 2,10 meter diepgang. De sluis bij Engelen is nog een bottleneck, daar moet de bak apart worden geschut. Binnenkort gaat dit koppelverband ook proefvaren over het Wilhelminakanaal tot Tilburg. De ITV-directeur prees de rol van het rijk en de provincie als ‘facilitator' voor de binnenvaart, maar riep de bestuurders ook op oog te hebben voor het menselijke aspect. ‘Na de infrastructuur is de beschikbaarheid van varend personeel het belangrijkste probleem in de nabije toekomst.' (HdB) [/quote]
V
erzenden
A
nnuleer